Serwis narciarsko-snowbordowy: +48 664 858 448 Sklep i bootfiting: +48 601 408 950

Przygotowanie i weryfikacja sprzętu do jazdy

Zakładając że nasze narty lub deska były odpowiednio zakonserwowane i przechowywane właściwie przez okres letni w suchym miejscu, to koszty i czynności będziemy mieli mniej niż właściciele niezakonserwowanych nart które spędziły czas oczekiwania na zimę w wilgotnym garażu czy strychu, a zatem:

Narty – robimy dokładny przegląd nart, sprawdzamy czy nie ma rozwarstwień, czy w ślizgu nie ma ubytków i rys, czy nie jest zwietrzały czyli siwy, czy krawędzie nie są zardzewiałe albo zaśniedziałe.

Rysy i zadry w ślizgu zmniejszają i pogarszają znacznie trakcję nart, narty nie są stabilne podczas jazdy, a ubytki w pobliżu krawędzi nart mogą spowodować wyrwanie krawędzi, gdy podczas jazdy trafi tam jakiś kamyk. Krawędzie na których pojawiła się rdza lub nalot, czy te które mają zadry są po prostu tępe i żeby jazda sprawiała nam przyjemność i była bezpieczna należy je zaostrzyć.

Ślizg zwietrzały to największa bolączka naszych desek, ślizgi to związki węgla, które szybko ulegają erozji, robią się kruche, podatne na uszkodzenia i tracą swoje właściwości. Temu zjawisku zapobiega odpowiednia konserwacja smarami narciarskimi na sezon letni. Gdy jednak tego nie zrobiliśmy zwietrzałą powierzchnię należy splanować- usunąć, a potem ślizg nasączyć smarem i najlepiej wygrzać narty w specjalnej komorze termicznej.

Wiązania – spora grupa nieświadomych narciarzy nie dba właściwie o swoje wiązania, a jest to wszakże element odpowiedzialny za nasze bezpieczeństwo, więc ich stan powinien być priorytetem. Sprawdzamy czy sprężyna wiązania była poluzowana na okres letni, czy nie ma śladów rdzy lub jakiś uszkodzeń, czy skistopery dobrze trzymają się narty.

Zalecam co sezon, jeśli odpowiednio nie dbamy o nasze wiązania przeprowadzenie testu sprawności wiązań i odpowiednią ich regulację na specjalistycznych maszynach diagnostycznych.

Zdarza się że zmieniła się nasza waga w okresie letnim, zatem należy koniecznie wiązania wyregulować do aktualnego ciężaru narciarza. Regulacji i sprawdzenia wiązań powinno się dokonać również gdy zmieniliśmy buta narciarskiego.

Buty – przymierzamy i sprawdzamy czy są wygodne, czy nie ma jakiś deformacji, czy klamry dobrze się trzymają, czy spodnia powierzchnia buta nie jest zniszczona. Jeśli z butami jest coś nie tak poszukajmy serwisu który oferuje usługę bootfittingu czyli personalizacji buta narciarskiego. Sprawdźmy buty naszych pociech czy nie są za małe. Jeżeli musimy je wymienić, pamiętajmy ze nie ma nic gorszego niż kupowanie butów w „gorączce wyjazdowej”

Kije – sprawdzamy czy nie są pogięte, czy gwiazdki dobrze się trzymają czy paski przy rączkach nie są uszkodzone.